סימנים לכך שאתה בזוגיות לא בריאה

למערכות יחסים לא בריאות יכולה להיות השפעה מזיקה משמעותית על הבריאות, האושר והרווחה הכללית שלך. הבעיה היא שבעוד שמערכות יחסים מסוימות הן רעילות או אפילו פוגעניות בבירור, דפוסי יחסים לא בריאים אחרים יכולים להיות הרבה יותר עדינים וקשים לזיהוי.

אף על פי שאף מערכת יחסים אינה מושלמת, חשוב להיות מסוגל לזהות את הסימנים של מערכת יחסים לא בריאה ולדעת מה לעשות כדי לשנות אותה או לסיים אותה.

מאמר זה דן בכמה מהמאפיינים הנפוצים של מערכות יחסים לא בריאות וכיצד לזהות אם אתה נמצא באחד כזה. זה גם מכסה צעדים שאתה יכול לנקוט כדי להפוך את מערכת היחסים שלך לבריאה יותר ומתי לפנות לעזרה מקצועית.

מאפיינים נפוצים של מערכות יחסים לא בריאות

כל מערכת יחסים שונה ועשויה להשתנות עם הזמן. יש כמה תכונות חשובות שנוטות לאפיין מערכות יחסים לא בריאות. מערכות יחסים המסומנות על ידי דינמיקה ובעיות אלו נוטות לתרום ליותר מתח, קונפליקטים ומתח. זה יכול לחול על מערכות יחסים רומנטיות, אבל סוגים אחרים של מערכות יחסים יכולים להיות מושפעים גם מדפוסים לא בריאים, כולל היחסים שלך עם בני משפחה, חברים ועמיתים לעבודה. אולי יעניים אותך אתרי היכרויות מומלצים

לִשְׁלוֹט

במערכות יחסים לא בריאות, אדם אחד עשוי לנסות לשלוט בחייו של האחר. זה עשוי להיעשות באמצעות הפחדה, אבל זה יכול לכלול גם סוגים אחרים של מניפולציות. לפעמים האדם עשוי לעסוק בהתנהגויות שנראות חיבה ואוהבות ביותר. במציאות, פעולות אלו נועדו לשמור על מידע על האדם האחר ולמנוע ממנו לעשות דברים או ללכת למקומות שבהם הם נמצאים מחוץ לשליטתו של האדם האחר.

שליטה עשויה ללבוש גם צורה של רכושנות וקנאה. בעוד ששניהם הם רגשות אנושיים נורמליים שאנשים עלולים לחוות מעת לעת, הם לא בריאים כאשר מישהו מנסה לשלוט במה שאתה עושה, כאשר הוא מתפרץ עליך כאשר הוא מתעצבן, או כאשר הם מאשימים אותך בבגידה.

חוסר אמון

מערכות יחסים לא בריאות מסומנות לרוב בחוסר אמון. אתה עשוי להרגיש שאתה צריך להסתיר דברים מבן הזוג שלך, או שאתה עשוי להרגיש לעתים קרובות שהם מסתירים דברים ממך.

על מנת לפתח אמון בריא, שני האנשים במערכת היחסים צריכים לעסוק בחשיפה עצמית הדדית הדדית. זה כרוך בחשיפת דברים על עצמך לאורך זמן ככל שהקשר מעמיק וגדל. תהליך השיתוף וההקשבה תורם לתחושות של אינטימיות רגשית וקרבה. אבל אם אתה מרגיש שאתה לא יכול לסמוך על האדם האחר עם הרגשות הפנימיים שלך, לא סביר שתספר לו את הרגשות, מחשבותיך או זיכרונותיך.

מידת האמון בך ובשותף שלך עשוי להתעצב, בין השאר, על ידי סגנון ההתקשרות הכללי שלך. דפוסי התנהגות אלו מתבססים לעתים קרובות בילדות על סמך אינטראקציות והתנסויות עם מטפלים, אך הם ממשיכים לעצב את האופן שבו אתה מגיב במערכות יחסים רומנטיות בבגרות. אם יש לך היסטוריה של חוסר יכולת לסמוך על האנשים שאתה אמור להיות מסוגל לסמוך עליו הכי הרבה, ייתכן שיהיה לך קשה לסמוך על בני הזוג הרומנטיים שלך.

זִלזוּל

חוסר כבוד יכול ללבוש מגוון צורות במערכות יחסים לא בריאות. לפעמים זה עשוי לומר שמישהו מזלזל באדם השני. במקרים אחרים, זה יכול להיות כרוך בלעג מוחלט או בצחוק על הדעות או האינטרסים של האדם האחר.

חוסר כבוד זה יכול לעתים קרובות להרגיש כמו דחייה, מה שעלול להוביל למגוון רגשות כולל רגשות פגועים, בושה, אשמה, בדידות, מבוכה וחרדה חברתית.

תקשורת גרועה

תקשורת טובה היא אבן יסוד בכל מערכת יחסים בריאה. מערכות יחסים לא בריאות מסומנות לרוב על ידי דפוסים של תקשורת לא יעילה. זה עשוי להיות כרוך באי דיבור על בעיות, הימנעות מבעיות קשות, ציפייה מהאדם האחר להיות קורא מחשבות, אי הקשבה, התגוננות או חסימה על מנת להימנע מהתמודדות עם בעיות במערכת היחסים.

הוכח כי סגנון תקשורת הוא מנבא מרכזי של גירושין ויש לו יותר השפעה מאשר מחויבות, מתח ואישיות בכל הנוגע להצלחה זוגית.

סימנים שאתה במערכת יחסים לא בריאה

לעתים קרובות מערכות יחסים גדלות, משתנות, משתנות ולפעמים מתפרקות עם הזמן. מערכת יחסים עשויה להיות בעיקר בריאה כשהדברים הולכים כשורה, אבל תוספת של גורמי לחץ יכולה ליצור מתח. אנשים עשויים להגיב על ידי חזרה על מנגנוני התמודדות לא בריאים או על ידי עיסוק בהתנהגויות שבסופו של דבר מזיקות לבריאות מערכות היחסים שלהם.

מערכות יחסים לא בריאות מאופיינות לרוב ב:

  • בְּגִידָה
  • אשמה
  • הַצָקָה
  • לִשְׁלוֹט
  • זִלזוּל
  • אִי יִוֹשֶׁר
  • דְרָמָה
  • התעללות רגשית
  • פַּחַד
  • חוסר יושר פיננסי או התעללות
  • הדלקת גז
  • אַשׁמָה
  • עוֹיְנוּת
  • הַפחָדָה
  • בידוד
  • קנאה
  • בְּדִידוּת
  • שליליות
  • התעללות פיזית
  • תקשורת גרועה
  • לַעַג
  • לחץ
  • אוּמלָלוּת
  • התעללות מילולית

במערכת יחסים לא בריאה, אתה עלול להרגיש שאתה תמיד צריך ללכת על קליפות ביצים סביב האדם השני. או שאתה עשוי להרגיש שאתה תמיד צריך להסתיר את מה שאתה באמת חושב או מרגיש. אולי אפילו תרגיש שאתה צריך לוותר על הדברים שאתה באמת רוצה כדי להשאיר את האדם השני מאושר.

סימן נוסף למערכת יחסים לא בריאה הוא התחושה שהדברים אינם מאוזנים. מערכות יחסים חד-צדדיות הן אלו שבהן אדם אחד משקיע יותר מאמץ, אנרגיה ורגש בשמירה על הקשר. יחסים כאלה עלולים להיות לא בריאים ולעתים קרובות משאירים את האדם שעושה את כל העבודה מרגיש חסר תמיכה, מבודד וסחוט.

לפעמים התנהגויות לא בריאות יכולות להופיע בתקופות של לחץ קיצוני. במקרים אחרים, דפוסים מתמשכים של התנהגויות לא בריאות עלולים להחמיר עם הזמן או להופיע במהלך שלבים שונים של מערכת יחסים.

במקרים מסוימים, ניתן לטפל בבעיות אלו באמצעות אסטרטגיות עזרה עצמית או בעזרת איש מקצוע בתחום בריאות הנפש. אבל אם מערכת היחסים שלך מושפעת מהתעללות, בין אם היא פיזית, מילולית או מינית, הדאגה העיקרית שלך צריכה להיות להבטיח את שלומך.

איך לשנות מערכת יחסים לא בריאה

הקשר החברתי והתמיכה שמערכות יחסים מספקות חיוניים לבריאות הפיזית והרגשית כאחד. מחקרים מצאו שמערכות יחסים בריאות יכולות להשפיע על חייכם בדרכים חיוביות, כולל הפחתת הסיכון שלכם למות ולהגן עליכם מבדידות ובידוד.

מכיוון שמערכות יחסים טובות חיוניות כל כך לרווחתך, חיוני לנקוט בצעדים כדי להגן על עצמך מפני אלה שיש להם פוטנציאל לפגוע בבריאותך. אם אתם מאמינים שאתם במערכת יחסים לא בריאה, חשוב לנקוט בצעדים לתיקון הבעיה.

מתי לסיים מערכת יחסים לא בריאה

לא כל מערכת יחסים שווה להציל. אם עשית את חלקך אבל האדם השני לא מוכן לשנות או לעזור, אולי הגיע הזמן להתרחק ולהשקיע את מאמציך בקשרים בריאים ותומכים יותר עם אנשים אחרים.

אם לאדם האחר אין עניין לשנות או אם המצב כרוך בהתעללות בכל צורה שהיא, סיום הקשר הוא לרוב הדרך הטובה ביותר להגן על רווחתך.

מחשבות אחרונות

כל מערכות היחסים שונות ואף אחת מהן אינה מושלמת ב-100% מהזמן. לכל אחד יש ימים שבהם הוא מרגיש עצבני, קצר רוח או מותש, ואפשר להבין שהרגשות הללו גולשים לפעמים למערכות היחסים שלהם.

אבל חשוב להזכיר לעצמך שמגיע לך מערכת יחסים שבה אתה מרגיש בריא, נתמך ומאושר. מגיע לך לנהל מערכות יחסים עם אנשים שתומכים בך ובאינטרסים שלך.

אם אתה חושד שאתה עלול להיות מעורב במערכת יחסים לא בריאה, הקדישו זמן לשקול את ההשפעה שיש לה על חייכם, האם ניתן לתקן את הבעיות הללו, והאם אולי הגיע הזמן לסיים את הקשר.

 

דילוג לתוכן