עובדות על אהבה שיגרמו לכם להעריך אותה אפילו יותר

החיים בלי אהבה הם חיים חסרי טעם. כולנו חווינו סוג כזה או אחר של אהבה, בין אם רומנטית או לא. 

החיים שלנו תלויים באהבה, היא כמו חמצן לריאות, ויכולה להיות הדבר הכי מתוק ומרים שנחווה, ובמקביל יכולה להיות כואבת ופוגענית נורא. אדם שמעולם לא נפגע מאהבה הוא או בר מזל או מאוד בודד.

להיות מוקפים ועטופים אהבה זו השאיפה הגדולה ביותר של כולנו, אך גם עלולה להיות החשש הגדול מכל, משום שאלו שאנו אוהבים הכי הרבה הם אלו שאנחנו חושפים כלפיהם את הלב שלנו ואת הבטן הרכה.

אז למרות שלהיות במערכת יחסים זה מסע לא פשוט בפני עצמו ומצריך הרבה תחזוקה והשקעת אנרגיה בלי סוף, הקושי בהחלט שווה רק בשביל לקצור את הפירות והיתרונות הרבים שיש לאהבה להציע. אספנו כמה עובדות על אהבה מעניינות במיוחד שיגרמו לכם להעריך אותה אפילו יותר.

19 עובדות על אהבה שלא ידעתם

1. אהבה ממבט ראשון זה לא מיתוס

מחקר משנת 2017 מצא כי "אהבה ממבט ראשון" לעתים היא עיוות אשלייתי של המציאות מתוך הסתכלות על העבר עם משקפיים בצבע ורדרד, אך לא תמיד.

המשיבים אכן דיווחו על התאהבות מיידית ממבט ראשון בבני זוג פוטנציאליים, כאשר גברים הירבו לדווח זאת יותר מאשר מנשים.

אהבה ממבט ראשון לא הובילה לרגשות עזים יותר מאשר זוגות שהתאהבו בשלב מאוחד יותר, וגם לא היוותה פקטור למשך הזמן שמערכת היחסים תחזיק אבל הוכח שזוהי אכן חוויה אמיתית שקיימת לא רק באגדות.

2. יחסים מונוגמיים קיימים בקרב בעלי חיים רבים ולא רק אצל בני האדם.

למרות שלעתים קרובות אנו חושבים על עצמנו כמין נאמן, איננו היחידים בממלכת החיות.

זאבים, פינגווינים, ברבורים, ברווזים, יונים, סוסוני ים, בונים, ינשופים, אלבטרוסים ואפילו טרמיטים הם רק קומץ מאותם בעלי חיים שמוצאים בן זוג לכל החיים. 

3. חיבוק הוא משכך כאבים טבעי

יש סיבה לכך שאתם מרגישים כל כך טוב כשאתם מתכרבלים במיטה עם האדם שאתם אוהבים, או כשאמא מחבקת אתכם חיבוק חם וממושך.

הורמון האוקסיטוצין, אשר נקרא גם הורמון האהבה, משתחרר במהלך חיבוק או כרבול. במחקרים רבים גילו שמנה אחת של אוקסיטוצין מפחיתה כאב באופן משמעותי, ולחלקם היא אף גורמת לכאב להיעלם לחלוטין לאחר 4 שעות.

אנחנו חושבים שבהחלט שווה לנסות לשכך את הכאבים באמצעות חיבוקים וכרבולים לפני שממהרים לצרוך כימיקלים וכדורים. 

4. זוגות שמאוד דומים זה לזה לא צפויים להחזיק מעמד

כפי שאומר הפתגם הידוע, הפכים נמשכים זה לזה. ומחקרים מוכיחים שזה נכון, לפחות באופן חלקי. מערכות יחסים של זוגות אשר דומים מדי או שונים מדי נוטות לא להחזיק מעמד זמן רב.

כנראה שחשוב שיהיה בסיס של דמיון, אבל חייבים להיות גם אלמנטים שונים המשלימים אחד את השני.

5. היכרויות באינטרנט זה אשכרה עובד

אם עדיין לא מצאתם את הנפש התאומה שלכם אל תוותרו. על פי סקר שבוצע בשנת 2020, 12% מהאנשים הרשומים לאתרי הכרויות דיווחו שמצאו את בן/בת הזוג שלהם דרך אתרי היכרויות.

6. גברים מתאהבים מהר יותר מנשים

על אף שנשים נתפסות חברתית כרגשניות יותר מגברים, מחקר רחב הוכיח כי בפועל גברים נוטים להתאהב ולומר "אני אוהב אותך" מהר יותר.

למרות שהם לא יודעים בוודאות למה זה קורה, החוקרים משערים שיכול להיות שזה משום שנשים נזהרות יותר להיקשר רגשית מתוך חשש להיפגע ולחוות שיברון לב.

7. שברון לב הוא לא רק מטפורה

מחקרים הוכיחו שאירועים רגשיים קשים כמו פרידה, גירושים, אובדן של אדם אהוב, פרידה פיזית מאדם אהוב, או בגידה יכולים לגרום לכאבים פיזיים אמיתיים באזור הלב של האדם. מצב זה נקרא תסמונת הלב השבור.

מצוקה רגשית עמוקה המעוררת את המוח להפיץ חומרים כימיים מסוימים שמחלישים באופן משמעותי את הלב, מה שמוביל לכאבים חזקים בחזה ולקוצר נשימה. 

8. ההתאהבות חולפת בשלב מסוים... ומתחלפת באהבה נאמנה ומסורה

רוב הזוגות בתחילת מערכת יחסים רומנטית יחוו רגשות שונים מאוד שנה לאחר מכן. ההערכה היא שאהבה רומנטית שההתאהבות שלה מתבטאת באופוריה, תלות, הזעה בכפות ידיים, פרפרים וכדומה, נמשכת כשנה בלבד.

אחרי אותה שנה ראשונה מתחיל המעבר לשלב שנקרא "אהבה מחויבת". אלו לא חדשות רעות, והרגשות האלו אינם פחות טובים מתחושת ההתאהבות, יהיו שיעידו שהם אפילו מתעלים על ההתאהבות עצמה.

9. החזקת יד של אדם אהוב מקלה במצבי לחץ ומתח

מחקרים מראים כי זוגות הנמצאים ביחד לטווח ארוך אשר יש בינהם קשר עמוק וחזק מסוגלים להרגיע זה את זה במצבי לחץ או כאשר אחד מהם חווה כאב באמצעות החזקת ידיים.

למרות שלא נראה שאהבה תחליף את הרפואה המודרנית, היא עשויה להיות שימושית אם אי פעם תמצאו את עצמכם חווים קושי מנטלי או פיזי בחיים.

10. התחושה של פרפרים בבטן היא אמיתית ונגרמת מאדרנלין

תחושת ההתרגשות המוכרת הזאת שמרגישים בבטן כשמתאהבים במישהו, שמרגישה כמו פרפרים שעפים, רוקדים ומשתוללים בבטן, נגרמת על ידי שחרור הורמון האדרנלין, אשר מציף את גופנו במהלך מצבי לחץ והתרגשות.

אז החדשות הטובות הן שזה לא בראש שלנו, אלא תופעה פיזיולוגית מוכרת ומוכחת מדעית, וכעסקת חבילה עם כל עובדה מוכחת מדעית מצטרפת העובדה הריאלית והיא שתחושת הפרפרים בבטן היא אינה סימן לכך שמצאתם את הנפש התאומה שלכם.

וזה לא אומר שזה האדם שאתם הולכים לבלות איתו עד שהמוות יפריד ביניכם אלא זו תגובה תשוקתית פיזיולוגית, לכן אין מה לדאוג אם אתם מרגישים שהפרפרים חולפים עם הזמן, זה לא סימן לדעיכה בקשר.

משמעות הדבר היא שרמת האדרלנין בקשר יורדת כי אתם מתרגלים אחד לשני וחווים אהבה יציבה ורגועה יותר. בדרך כלל לאחר עד חמש שנים של מערכת יחסים הפרפרים בבטן אמורים להפסיק ולהתחלף בתחושות נעימות, שלוות ומאוזנות יותר.

11. לב אוהב הוא לב בריא.

מערכת יחסים אוהבת תשפיע על חייכם לטובה הן מבחינה רגשית והן מבחינה פיזית. מחקרים הוכיחו שסטטיסטית, אנשים נשואים עד גיל 50 נמצאים בסיכון נמוך ב-12% לחוות מחלות לב בהשוואה לבני אותו הגיל אשר הינם גרושים או רווקים.

12. אהבה היא ממכרת.

כאשר מרגישים רגשות אהבה עוצמתיים כלפי מישהו, האהבה יכולה להפוך להתמכרות עוצמתית.

הסיבה לכך היא ההורמונים שהמוח משחרר כאשר מאוהבים, היוצרים תחושת אופוריה חזקה עד כדי כך שהיא יכולה ממש למכר – להתמכר לאהבה ולאדם שמאוהבים בו.

13. מערכת יחסים אינטנסיבית תשפיע ותעצב את האישיות שלכם

אפילו האנשים הכי פסימיים יכולים להשתנות לטובה עם קצת אהבה בחייהם, זאת לפחות על פי ממצאי מחקרים שבוצעו בארה"ב.

לאחר שעקבו אחרי מעל 300 זוגות צעירים במשך תשעה חודשים, נמצא כי בני הזוג הפסימיים יותר בקשר הפכו ליותר אופטימיים ובטוחים בעצמם, ככל הנראה הודות לכל הרגשות והחוויות החיוביות שחוו במערכת היחסים.

14. אהבה מרחוק עשויה לחזק את מערכת היחסים.

אנשים רבים יטענו שמערכות יחסים בשלט רחוק לא יכולות להחזיק מעמד, אבל המדע אומר אחרת.

למעשה, התגלה שלא רק שמערכות יחסים בין בני זוג החיים במרחק אחד מהשני מוצלחות בדיוק כמו מערכות יחסים רגילות, אלא שהן גם אפקטיביות יותר בבניית האמון והסיפוק בין בני זוג.

15. אנשים שיש להם אהבה בחיים נוטים לגלות יותר אמפתיה כלפי הסביבה

לחיות במערכת יחסים רומנטית טובה לעיתים קרובות תגרום לכם לרצות להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמכם, מה שגורם למוח להגיב בהתאם.

ניסיון חברתי רחב הוכיח שמערכת יחסים אוהבת מפעילה את החלק במוח שאחראי על חוסר אנוכיות ועיבוד רגשי.

16. הנישואים הארוכים ביותר בעולם נמשכו 86 שנים.

הרברט וזלמירה פישר אוחזים בשיא גינס. הזוג המנוח שבר את שיא הנישואים הארוכים בהיסטוריה בפברואר 2011, לאחר שהיו נשואים באותה נקודה במשך 86 שנים ו-290 ימים.

כאשר שאלו אותם מה הסוד שלהם להצלחה הגדולה בני הזוג אמרו: "אין סוד לנישואים שלנו – פשוט השקענו ועשינו כל מה שצריך עבור הזוגיות והמשפחה שלנו".

17. אהבה ותשוקה קשורות לאזורים שונים במוח.

אל תצפו שהסטוצים או היזיזים שלכם יהפכו למשהו מעבר לזה, לפחות מבחינה מדעית.

מחקרים הראו שבעוד שתחושת אהבה מפעילה את האזורים במוח המחוברים לאמפתיה, תשוקה טהורה קשורה לאזורים הדומים אך שונים במוח הקשורים למוטיבציה ותגמול.

18. "זמן איכות" זה לא סתם מושג.

הרווחה האישית שלכם עולה ככל שאתם משקיעים יותר זמן במערכת היחסים הרומנטית שלכם. יחד עם זאת זה לא חל אם אינכם מרוצים ונהנים מהשותף או השותפה שלכם.

19. אהבה היא הסיבה הטובה ביותר לקום בבוקר.

העובדה הזו, בניגוד להרבה אחרות כאן, לא מוכחת מדעית, אבל מי יתווכח לגבי הנכונות שלה? אנחנו מאחלים לכולנו שהאהבה תמיד תגבר על השנאה, ותהיה הכוח הגדול ביותר שמניע את העולם.

דילוג לתוכן